PRAKTIJK VOOR KINDERFYSIOTHERAPIE
menu

Adremo rijden op de Kom

 

Bij kinderen met ernstig meervoudige beperkingen is vaak intensieve begeleiding nodig om de ontwikkeling optimaal te laten verlopen. Niet alleen de motorische ontwikkeling verloopt anders, vaak zijn er veel bijkomende problemen zoals epilepsie, eet-drinkproblemen en  problemen met slapen.

Vaak zijn er specifieke hulpmiddelen nodig bijv.  een aangepaste rolstoel om ontspannen te kunnen zitten, een statafel om de stafunctie te trainen, of een loophulpmiddel.

De fysiotherapeut adviseert in overleg met de revalidatiearts welke hulpmiddelen nodig zijn om het kind zoveel mogelijk zelfstandigheid te laten ontwikkelen en begeleidt en instrueert de mensen die er in de dagelijkse praktijk mee gaan werken.

Een specifiek voorbeeld hiervan is de elektrische rolstoel met hoofd-voetbediening (Adremo stoel) voor kinderen met een zeer beperkte handfunctie.

De Kom beschikt over veel expertise voor deze groep. Hier werken therapeuten en leerkrachten samen in de Adremo klas om kinderen met een Adremo stoel te leren rijden en andere apparaten te bedienen, bijv. om te communiceren of op een computer te werken.

Voor kinderen die zo in hun lichaam gevangen zitten gaat er een wereld aan mogelijkheden open om te leren en zich te ontwikkelen. Standaard oplossingen bestaan eigenlijk niet. Voor elke leerling gaan we op zoek naar de juiste bediening. Voor de een is dat oogbediening, voor de ander (met een slechtere visus bijv.)  is ondersteuning met spraak belangrijk. Waar de ene leerling nog wat handfunctie heeft en een knop kan bedienen, moet een ander het meer hebben van voetbediening.