PRAKTIJK VOOR KINDERFYSIOTHERAPIE
menu

Schrijfmotorische problemen

In groep 3 leert uw kind in korte tijd schrijven, een moeilijke vaardigheid. Meestal eerst in losse letters en dan in verbonden schrift. Het kind moet veel dingen tegelijk leren doen; een goede zithouding, de pen goed vasthouden, letten op de grootte van de letters, afstand tussen de woorden en natuurlijk een goede spelling.

 

Het schrijven moet één vloeiende beweging worden, anders zie veel onregelmatige en hoekige vormen. De vorm van alle 26 letters is anders, maar ze lijken voor een kind veel op elkaar. Verwarring ontstaat dus snel. Uw kind moet veel nieuwe woorden onthouden en kunnen gebruiken, want taal is enorm belangrijk. Schrijven is dus behoorlijk complex en het is logisch dat er wel eens wat mis gaat in de uitvoering van de schrijfbeweging. Vaak wordt dan de kinderfysiotherapeut ingeschakeld.

Mogelijke uitingen van schrijfproblematiek:

  • Het kind schrijft slordig (niet leesbaar, te weinig ruimte tussen woorden, te groot, te klein etc)
  • Het kind schrijft krampachtig en gespannen
  • Het tempo van schrijven is erg laag
  • Het kind houdt de pen op een vreemde manier vast

Observatie en onderzoek

De kinderfysiotherapeut onderzoekt eerst waar de oorzaak van het schrijfprobleem ligt. Het kan zijn dat de herkenning van vormen moeilijker is of juist het coördineren van de fijne bewegingen. Zeker bij kinderen die weinig plezier hebben in kleuren, knutselen en spelen met klein speelgoed (zoals kralen), kan de fijne motoriek achterblijven. Uw kind gaat bij ons een stukje tekst overschrijven en de fijne motoriek wordt getest. Daarnaast wordt gevraagd om schoolschriftjes mee te nemen.

Behandeling

Bij de behandeling van schrijfproblemen proberen we zoveel mogelijk in te spelen op de belevingswereld van het kind. In de praktijk zijn verschillende grippers, pennen en potloden aanwezig die het kind kan uitproberen.

De volgende aspecten komen o.a. aan de orde:

• Goede zithouding en goed meubilair.

• Ontspannen positie van de schrijfarm op tafel.

• Voldoende afwisseling tussen spanning en ontspanning van de pols en van de vingers.

• Pengreep en keuze van de juiste pen.

• De schrijfoefeningen worden ondersteund door oefeningen voor de oog- handcoördinatie en fijne motoriek.

• De kinderfysiotherapeut volgt, zo mogelijk, de schrijfmethode van school.

Door het stellen van duidelijke haalbare doelen en stappen proberen we het leesbaar schrijven weer een positieve uitdaging te laten zijn voor het kind. Dit gebeurt uiteraard in overleg met de leerkracht en ouders.